söndag 22 september 2013

Summering av V75

Det blev ett smärre fiasko i och med gårdagens tävlingar på Åby. Det blev en sådan där omgång som det känns ut med ryggraden att "den borde man satt - enkelt".

I Första avdelningen vann Save The Quick efter att ha gått i närkamp med jätte Commander Crowe. Det var ingen överraskning i sig att hästen vann och här var väl dom flesta med på notorna. Noterbart var att Nahar galopperade i startmomentet och primitivt nog diskades hästen från att deltaga i det andra heatet - för att kusken valde att avbryta loppet efter att han blev diskad (!?). Mycket underlig regel som måste varit rotad långt bak i tiden - men samtidigt. Skulle Nahar deltagit i det andra heatet och flugit förbi sina motståndare med 3-4 längder. Då skulle snacket vara helt annorlunda.

Andra avdelningen! Här trodde jag att det skulle vara en öppen historia. Favoriten hade inte startat regelbundet på länge och motståndet såg relativt jämnt ut. Dock hade jag oerhört fel, favoriten förnedrade övriga och det var aldrig något snack om saken över upploppet. Linslusen "ägde" som min lillebror skulle sagt.

I nästa lopp ägde en annan häst. Arazi Boko. Hästen sköt snabbt till ledningen och fick ännu snabbare favoriten No Deal i ryggen. Situationen runt No Deal var förvirrande. Med skor? Utan skor? Det annonserades ut före start på dem officiella startlistorna att No Deal visst skulle komma till start barfota - detta dementerades av kusk/tränare Flemming Jensen som menade på att hästen skulle gå med skor för att spara på hovarna till finalen nästa vecka. Trots detta stod det kvar att hästen skulle gå barfota. Jag garderade lyckligtvis hästen men flera kan ju ha blivit lite konfunderade av detta. Hästen slutade 2:a bakom en mycket pigg Arazi Boko. Mr Chicago så jag inte till och hästen är fortfarande en skugga av sitt forna jag, skadan i hovarna måste ha varit mycket jobbig.

I det fjärde loppet har jag på förhand valt att ta bort Krypton Eye. Jag tyckte hästen sett seg ut i sina tidigare lopp och bland annat blivit ned sprutad av ett halvt fält på aktuell distans. Nu var dock hästen i toppslag och jag fick stå där med skägget i brevlådan. Här var det godnatt för V75-spelet denna vecka. Det spelade mindre roll att Sebastian K vann nästa lopp efter ett galet upplopp och lika sömniga som galna tidigare 1000 meter.

Min idé Viking America var förvånansvärt tam igår. Kanske var det resan som fick hästen att underprestera för så dålig är den väl egentligen inte? Sedan var Call Me Hannover precis så bra som jag inte trodde han skulle vara.

Sista loppet missade jag efter att jag nästan slagit sönder skärmen i frustration när jag såg utdelningarna. Varför? Jo för att det blev - precis som jag skrev på förhand. Så enkelt i början att den enda felet låg på var en själv. Jag nämnde Save The Quick som vinnare av första. Sebastian K var stor favorit i sitt andra. Linslusen var favorit. Arazi Boko var inte svår att hitta. Krypton Eye skulle varit med på lappen om inte alla vansinnes garderingar skedde i dom tidiga avdelningarna.

Nå väl, jag lever iaf och är frisk, då är inte en V75-förlust hela världen. Vill be om ursäkt för min urusla tippning till alla som var med på V75tillsammans. Jag kommer igen nästa vecka och då skall misstagen minimeras.

Idag: V64 Hagmyren. Start 15:10. Skall man vinna tillbaka förlorade pengar eller är det spelmissbrukar-tankar? Jag vet inte men jag har lämnat in en liten lapp i morse för pengarna jag fick tillbaka för femmor.

Den ser ut så här och lämnades in kl 10:45 i morse och inga reserver är valda.

1. 5,6,8,10
2. 1,9,10,11
3. 3 Cinas Fire
4. 3,4,5,8,9
5. 6 Beeboop Laday
6. 1,6,8,10,13

Det ända märkvärdiga med den lappen är att jag garderade favoriten i första. Jag kan inte förmå mig själv att spika till 85%. Där kanske jag har en svaghet men också en styrka. Nåväl, lycka till allihopa idag och det är riktigt kul att så många visar intresse för den här bloggen. Jag hoppas även att någon ryggade på "Chansen" i torsdagens V86. Visst det blev ingen vinst men känslan inför V86-7 var ganska kittlande när värdet var över 200 000:- och inte en enda favorit segrat.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Finns det plats kvar i ditt V75 tillsammans? och vad kostar en andel? :)

    SvaraRadera